35. Letní filmová škola Uherské Hradiště 2009
Přihlásit Diskuze Anketa Znělka Ohlasy Mapa webu Ročník 2008
Navigace:  Program  >  Přehled cyklů  >  Francouzské filmové neobaroko
english česky
Novinky
Denní aktuality
  • 24.7.2009
  • 25.7.2009
  • 26.7.2009
  • 27.7.2009
  • 28.7.2009
  • 29.7.2009
  • 30.7.2009
  • 31.7.2009
  • 1.8.2009
  • Program
  • Denní program
  • Přehled cyklů
  • Hosté
  • Doprovodný program
  • Youtube degustace
  • Pro návštěvníky
  • Než vyrazíte
  • Registrace
  • Akreditace
  • Ubytování
  • Promítací místa
  • Doprava
  • Novináři
  • O festivalu
  • Co je LFŠ
  • Historie
  • Fotogalerie
  • Mapa festivalu
  • Ke stažení
    Partneři
  • Záštity
  • Mediální partneři
  • Finanční podpora
  • Spolupráce
  • Kontakty

    Hlavní pořadatel

    Asociace českých filmových klubů







    Hlavní partneři

    Francouzské filmové neobaroko

    Mielnci z Pont Neuf Francouzské filmové neobaroko (jinak též tzv. „Cinéma du look“) vzniklo jako protiklad tradiční realistické tendence francouzské kinematografie. Objevilo se na počátku 80. let, a v onom desetiletí také zažilo největší rozkvět. Nepředstavovalo skupinu filmařů, nemělo manifest a jeho představitelé nebyli přáteli. Tvůrce spojoval pouze podobný styl. To neušlo pozornosti kritiků, kteří společné znaky rozpoznali jako nový směr.

    Ve srovnání s tradičním hollywoodským vyprávěním neobarokní filmy rozvolňují příběh. Kladou důraz na vykreslení atmosféry ve výrazně výtvarné stylizaci. Nepředstavují fantastický svět, ale okořeňují realitu kouzly obrazu, poezií. Proto se pro natáčení často hodily umělé dekorace. Studio také umožnilo expresivní využití světla a stínu. Důležitou roli hrály kostýmy a (extravagantní) účesy, které někdy podléhaly módě. Syté, občas až křiklavé barvy nasvědčují faktu, že tvůrci jako Jean-Jacques Beineix se hojně věnovali natáčení reklam. Vliv hudebních klipů lze zase velmi lehce rozpoznat v díle Luca Bessona a Leose Caraxe.

    Brutální Nikita Nová estetika vzbudila vášnivé diskuze mezi francouzskými kritiky. Mnozí inspiraci reklamou a klipem zavrhovali jako povrchní, jiní ji naopak vítali jako vysvobození ze zajetí dialogem - jako návrat filmu k obrazu a hudbě.

    Spektakulární obraznost si získala mnoho diváků. Zvláště, pokud byla podpořena silným příběhem (Magická hlubina, Betty Blue) nebo dynamickou akcí (Brutální Nikita, Podzemka, Ulice barbarů). Vyprávění se zpravidla točí kolem mladého osamělého hrdiny a jeho romantických snů - neobaroko tak nadchlo zejména mladou generaci. Pokud ovšem snová atmosféra vytlačila příběh příliš na okraj, film propadl (Beineixův Měsíc v kanálu). Komerční úspěch nezaznamenala ani velmi osobní poezie Leose Caraxe.

    Neobarokní příběhy osvěžily přístup k vyprávění: pohybují se na hraně autorského a žánrového. Autorský přístup tkví ve velkém osobním vkladu režiséra – podílel se často na scénáři, kameře i financování díla, do charakteru hlavního hrdiny tiskl autobiografické rysy. Aby pak příběh do jisté míry odosobnil a učinil diváckým, otírá se o škatulku žánru – pracuje s prvky krimi, romance, akce, psychologie. Podle principu míchání (pastiše) také spojuje hlubší sdělení s lehkou akční podívanou nebo klasickou hudbu s popem. Vzniká postmoderní mix. Vrcholem této hry kontrastů je protiklad krásné vizáže filmu a tragického obsahu jeho příběhu (Magická hlubina, Betty Blue ad.).

    Magická hlubina Diváci Letní filmové školy si budou moci udělat ucelený obrázek o vzniku i vývoji proudu. V bohatém programu (11 filmů) nechybí v pravém slova smyslu barokní ukázky (Měsíc v kanále, Podzemka, Zlá krev) ani největší divácké hity (Magická hlubina, Betty Blue). Budou uvedena i díla, která se částečně od cinéma du look odklání (Roselyne a její lvi a Milenci z Pont-Neuf). Na konci 80. let totiž někteří tvůrci (Jean-Jacques Beineix nebo Leos Carax) pozměnili svůj rukopis.

    Pokud hledáme spříznění s proudem reklamní estetiky v americké kinematografii, najdeme ho v tvorbě Davida Lynche nebo Tonyho Scotta, v mladší generaci u Michaela Baye; v Česku nalezneme Filipa Renče.
    zpět nahoru domů
    Všechna práva vyhrazena / © 2008 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin

    Fotogalerie

    Vyhledat na webu


    Zprávy České televize

    + Zprávy z LFŠ 1 (25.7.)
    + Zprávy z LFŠ 2 (26.7.)
    + Zprávy z LFŠ 3 (27.7.)
    + Zprávy z LFŠ 4 (28.7.)
    + Zprávy z LFŠ 5 (29.7.)
    + Zprávy z LFŠ 6 (30.7.)
    + Zprávy z LFŠ 7 (31.7.)
    + Zprávy z LFŠ 8 (1.8.)
    + Zprávy z LFŠ 9 (2.8.)

    Ohlasy na letošní ročník

    Ohlasy na 35. Letní filmovou školu Uherské Hradiště

    Znělka festivalu

     

    Zajímavé odkazy

    AČFK
    ASFK

    Kino Hvězda
    Národní filmový archiv
    Slovenský filmový ústav
    Europa Cinemas

    Mgr.Jaroslav Kocinec LL.M.

    LFŠ na Facebooku
    LFŠ event na Facebooku


    Table 'acfkcz.lfs09_cntua' doesn't exist